2016. február 3., szerda

#25 Könyvkritika: Móricz Zsigmond-Légy jó mindhalálig

Egymillió fajta boritó van,nekem ez tetszett a legjobban

 

Ritkán húz fel könyv,de ennek sikerült...


Le kell,hogy szögezzem,hogy ezzel a könyvvel nem az a bajom,hogy háziolvasmány volt.Nem,mert magamtól is elolvastam volna,mert vonzott a címe,és miután musical formájában láttam,még tetszett is a történet.
Nem is az,hogy régimódi stílusban van megírva tele régi szlenggel.Még azt is elviseltem valahogy.
De az,ahogy az a Nyilas Misi viselkedik,hát az engem kiborított.
De inkább kezdem az elején,hogy ti is megértsétek miről hablagylok itt.

Miről is szól ez a fenomenális műalkotás:


Misi,tisztességes nevén Nyilas Mihály,a debreceni kollégium lakója,és a második B osztályba jár.Szegény családból származik,ezért mindene a tanulás,hogy majd később tudja segíteni a szüleit.Tehát tanul,és mivel kis eminens,megkéri egyik tanárja,hogy tanítsa az egyik osztálytársát 2 forintért egy hónapban matekre és latinra.Misi belemegy,és közben szerez még egy munkát:minden nap felolvasni jár egy órát egy vak öregúrhoz,aki ezért neki egy hónapra 3 forintot fizet.Tehát Misukánk tengeti-lengeti a napjait,tanul,sír,felolvas,tanít,sír,retteg,sír,szomorú,sír,depressziós,alszik.
Aztán egy lutrira tett pénz miatt egyszerre fordul a kocka,és Misi hazugságból hazugságba esik,aminek vége az lesz,hogy egy eléggé nehéz döntést kell meghozzon.


MIÉÉÉRT??!
Ez az egy kérdés zakatol a fejembe a regényre gondolva.
Nemt'om mi volt a stílus Móricz idejében,de hogy manapság biztos nem lenne ezzel,így megírva,nagy sikere,az 100 százalék.

A történet édes.Nekem kimondottan tetszik maga a sztori.Ezért is akartam mindenképpen elolvasni.Még a régies nyelvjárásba is bele tudtam rázódni a második-harmadik fejezet környékén az egy mostani regényben felér négy fejezettel.De hogy engem az a Nyilas Misi mennyire idegesített! Nem volt elég,hogy egy fejezet tele van történelmi leírások kavalkádjával,és hosszú,és tele van értelmetlen cselekedetekkel.Nem.Móricz gondolt egyet,és azt mondta magában:"Na,ezek a szerencsétlenek a jövőben nehogy már élvezni tudják a regényemet.*vigyorgás* Misike legyen egy idegesítően hisztis karakter,akinek mindig legyen már oka sírni,had verjék a falba a fejüket a jövő gyermekei!*ördögi kacaj*"

Ha már úgyis beleéltem magam a karakterek jellemezésébe,lássuk részletesebben őket.

Minden a drága kis szereplőinkről:


Most jön a feketeleves.

Szerintem ez a gyerek is annyira unta a saját karakterét,mint én őt
Nyilas Misi:Jézusatyaúristenem! Nem lehet még egy múltszázad beli srác sem ennyire érzékeny lelkű könyörgöm! Nekem abszolúte nincs bajom azzal,ha egy fiú sír vagy ilyesmi.De azért az érzékenységet is lehet túlzásba vinni.Misi pedig határozottan túlzásba viszi.Sír azon,hogy levelet kapott otthonról.Sír azon,hogy két,számára vadidegen testvér veszekszik.Sír azon,hogy felolvasni jár.Sír mindenen.Csinálnak vele valami JÓT,erre ő mit csinál?BÁNATÁBAN sír."Hátdekönyörgöm,miért?Mi a baja már megint?" Ezzel a kérdéssel álltam szembe minden egyes oldalon. Ha nem éppen Misi teljesen értelmetlen pánikáról,és nem 50 oldalas történelmi mesékről olvastunk,akkor biztos,hogy Misi sírt,mert Móricz több cselekményt nem tudott adni Misukának,csak azt,hogy sírjon.Misuka pedig sírt.Ez van,kemény dolgok ezek.

Gimesi,akinek a könyv végére sem tudtuk meg,hogy pontosan hogy is írják a nevét:Na,a másik jómadár.Móricz azt gondolta,mikor Gimesit teremtette:"ha már Misinél annyira bevállt az értelmetlen-cselekedés tulajdonság,használjuk fel ennél a szerencsétlennél is".Miért kellett egy ennyire cuki szereplőt elrontani?Nagyon hosszú ideig tökre bírtam Gimesit,és még néha azon is elgondolkoztam,hogy hogy lehetnek Misivel legjobb barátok(idézem Misit:"Szerelmes voltam Gimesibe."Azért ezt így mai szemmel nézve eléggé félre is lehet értelmezni...).Aztán,bumm,jön egy tök értelmetlen cselekedet,amivel szépen ki is esett a kegyeimből.Tehát ennyit Gimesiről.De pozitívumnak még annyit,hogy ő legalább nem sírt.Nembaj,Misi sírt helyette is.

Orczy:Orczy talán a legnormálisabb szereplője a könyvnek.Őt nagyon bírtam.Eszes volt,kedves,és úgy viselkedett,mint egy normális 12 éves gyerek.Komolyan mondom,őt végig kedveltem.Szerintem ő lett a kedvenc szereplőm.Meg amúgy is,bírom a cuki 12 éveseket. :D

Szerintem nincs értelme több főszereplőről írjak,ugyanis akkor a fél szereplőgárdát felsorolhatnám.Az meg úgyse érdekel senkit.Amúgy is,érdekel egyáltalán valakit az egész könyv?? Nem látok túl sok jelentkezőt...

 A kőkemény összvéleményem:

Na,most vagyok igazán bajban.Ugyanis az egy dolog,hogy lefikáztam az egészet,de magával a történettel nem volt végülis bajom.Mert az még kifejezetten tetszett is.Csak ne a múltszázadban íródott volna!

Sokkal kevesebb sírással,történelmi és politikai filozófáció nélkül szerintem élveztem volna.De,ezekkel tele volt.Így Brigi nem élvezte.És Brigi szomorú.És Brigi dühös és legszívesebben leordítaná Móricz fejét,hogy azonnal írja meg normálisan.És utána Brigi boldog lenne.

Komolyra fordítva a szót.Ha pontoznom kéne,akkor 10-ből 3.5-t adnék rá,ugyanis ennél többet egyszerűen nem bírok adni rá.Ez a 3.5 is ebből áll:a hivatalból kirendelt 1,és a történet témája 2.5.Higyjétek el,nekem is fáj a szívem ezért a könyvért,mert nagyon nagy reményeket fűztem hozzá.De egyszerűen nem,ez nem az én "örökké-örökké imádni fogom regényem".Talán majd valaki másnak.

Na jó,ennyi belőlem mára,nemsoká remélhetőleg újra jelentkezem,egy Mikulás-Karácsony-Szülinap ajándékösszegzéssel nyugi,KÖNYVEKET kaptam,nem nemtudom miket.Azért is teszem fel majd ide őket.És nem,nem felejtettem el a képet a suliba-vonulásomról.Majd abban a bejegyzésben bennelesz az is. :D

A következő bejegyzésemig sziiasztok! :) Ja igen,legyetek jók mindhalálig és nem sírjatok sokat! :*

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése