2016. március 20., vasárnap

#2 Film vs. Könyv: Gayle Forman-Ha maradnék

 

Már régen volt ennek a rovatomnak az előző része,és valahogy eddig nem jött egyik könyről sem,hogy Film vs. Könyv bejegyzést írjak.Viszont most fordult a kocka,ugyanis a nemrég újraolvastam a Ha maradnékot.És ez egyértelműen megér egy Film vs Könyv bejegyzést.

~A könyvről~


Szerintem nagyon ritka az ha egy könyv jelen időben van megírva,vagy legalább is eddig nekem nem tűnt fel,hogy olvastam már jelen időben játszódó könyvet pedig tuti olvastam.Minden esetre a Ha maradnéknál ez nekem igenis szemet szúrt,és elég nehezen vettem fel vele a ritmust.
A sztori egészen hétköznapi:egy négytagú,boldog,zenész család nem megy be egy téli nap a munkahelyükre/iskolájukba,mert a havazás miatt hószünet van.Ennek aztán nagyon örül mindenki,és úgy döntenek,hogy elmennek meglátogatni egy másik családot,akiknek nem rég született babájuk.Szépen be is ülnek a kis kocsijukba,és elindulnak.Út közben még a rádión is veszekednek,mivel Mia,a főhősnönk komolyzenét,a szülők híradót,Teddy,Mia öccse pedig a SpongyaBobot hallgatná nonszensz:Hogy hallgatsz SpongyaBobot??.Éppen Mia választásán a sor,amikor egyszercsak baj történik:egy másik kocsi egyenesen beléjük rohan,mindenki kirepül az útra a kocsiból,a kocsi felgyullad,SPOILER az apa agya a betonon szétszóródva SPOILER VÉGE,csak miattad Vikiii :D.Főhősnőnk feláll a baleset után,lesimítja a ruháját,és megállapítja,hogy semmi baja.Aztán körbenéz,és a családja többi tagja,khm csak,hogy ne botoljak megint spoilerbe,elég rossz állapotban van.Aztán megtalálja saját magát,ahogy a saját vérében fekve,a lába természetellenes pózban állva van a hóban az út menti árokban.Drága 17 éves Miánknak rá kell döbbennie,hogy ő kell döntsön:menni akar-e,vagy életben maradni.Ennek most eléggé fülszöveges hatása lett,de spoilerek nélkül tényleg csak ennyit tudok mesélni róla.Na,de lássuk,mit varázsoltak ebből a csudijó regényből filmes adaptációként...


~A filmről~


Első kérdésem a rendezőkhöz:a könyvben tisztán meg van mondva,hogy Mia és a legjobb barátnője,Kim,úgy néznek ki,mint két tojás:ugyanolyan barna haj,hasonló termet,ésatöbbi.Ehhez képest a filmbeli Mia és Kim eltérőbb nem is lehetne.Mi ez a vörös,vagy nem'tom milyen szinű haj Miánál?Hova lettek a legviccesebb részek,mint például SPOILEEEEER a kicsi Mia és kicsi Kim verekedés?SPOILER VÉGE Hol maradnak Adam kemény punk cuccai?
Annyi kérdést tudnék még feltenni ezekkel a különbségekkel kapcsolatban,de akkor itt ülnénk holnapig.Egy dolgot viszont a film pozitívumaként említhetek:sokkal jobban átjönnek az érzelmek,mint a könyvből.Sokkal jobban megérted Mia fájdalmát,Adam szomorúságát azzal kapcsolatban,hogy a barátnője haldoklik,ésatöbbi.Nem azt mondom,hogy a könyv összecsaptott,és semmi nem jön át az érzelmekből.Mert deigen,ott is érezhetőek Mia kétségei,Adam és Kim rettegése.Mégis,valahogy egyszerűen érzelmek terén a film jobb.

 

~A karakterekről~


Mia:
Traumás face ON

Csellista,és a család fekete báránya.Rajta kívűl mindenki szőke,kék szemű,neki viszont sötétbarna haja van.Emellett a családja inkább a punk zenét preferálja,ő viszont ugye a komolyzenét.Én amúgy tökre bírom,mert hiába megszállott csellós,mégsem megszállott csellós.Na,ezt most csak az érti,aki olvasta a könyvet vagy az sem.

Adam:
Nagy punk,az Üstökös banda énekese és gitárosa,és végtelenül romantikus.Nagyon cuki volt már az,ahogy először elhívta Miát randira,meg aztán az is,amit a korházi ágya mellett mondott Miának.Nem egy kimondott könyves álompasi számomra,de azért eléggé bírom. :D

Kim:
A Kimet alakító színésznőt sem találták el szerintem.Ez nekem soha nem volt,és nem is lesz Kim.
Ő az a tipikus legjobb barátnő,aki mindig tudja,hogy mi van a barátnőjével,mi jár a fejében,hisz annyira ismeri.És ez kölcsönös is.Most ismétlem önmagamat,de én Kim karakterét is szerettem.

~A boritóról~ 


Az eredeti könyves boritó förtelmes.De komolyan.Egyszerűen ránézni sem bírok arra a törött üveges,csellós boritóra.
Ehhez képest a filmes boritó fantasztikus.Már első pillanatban megragadta a figyelmemet az a kockás-filmjelenetes megoldás.Ritkán sikerül jobbra a filmes boritó az eredetinél,de ebben az esetben határozottan a filmes boritó a jobb.Legalább is az én ízlésem szerint.

 

~Összértékelésem~


Mindent összevetve,szerintem a könyv százszor jobb a filmnél,mivel sokkal több vicces,illetve leíróbb rész van benne,mint a filmben,és azzal együtt,hogy én végigkiabáltam a filmet,hogy "Miez??MIEZ?Ez.Nem.Így.Van!",tetszett a film is.De a könyv itt is egyértelműen jobb.
Ha pontoznám:
-a könyv egyértelműen 10-ből 9.5,mert egy nagy kedvencem,de azt a 0.5 pontot nem bírom megadni pontosan azért,mert nekem nem jöttek át annyira az érzelmek,és nekem néha egy kicsit brutális volt a leírás khm,ezt sem magyaráznám tovább,mert spoiler lenne.
-a film:-könyvhöz viszonyítva egyértelműen 10-ből 6,mivel a legjobb részeket hagyták ki,és szerintem a színészekből is van annyi felhozatal,hogy találhattak volna hűebbeket a könyvbeli karakterekhez.
             -ha eltekintünk a könyvtől,akkor viszont egy igazán jó film,és a végén téped a hajadat,hogy "Bakker,most akkor túlélte vagy sem??",és rohansz a könyvesboltba megvenni a folytatást,hogy megtudd a választ.Tehát így simán megkapná a 10-ből 8-9-t.Mert tök jó film.
Ennyi lettem volna,remélem tetszett nektek,és szívesen várom a tippeket,hogy miről írjak a legközelebbi Film vs. Könyv bejegyzésben. :)
A legközelebbi felbukkanásomig sziiasztok!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése